O tvoření světel na kolo
nyní téměř bez ničení
Proč?
Protože jsem vyjel na noční vyjížďku a zjistil, že při 30 km/h na lesní cestě nějak nestačí koukat 5 metrů před kolo. Tak jsem si řikal, že bych měl nějak vyřešit takové světlo, které dosvítí dál. A jelikož stále platí, že na komerční produkty nemám, rozhod jsem se pro bastl. :o)

Jak?
Když jsem začal, o výkonných LED diodách jsem věděl prd. Věděl jsem jen, že Luxeony jsou drahé. O SSC a Cree, nebo nedejbože výrobcích z dealextreme.com, jsem neměl páru. Koupil jsem tedy v GM 5W modul od neznámého výrobce z Číny. Modul se liší od většiný jiných tím, že svítivá část je dost široká, a taky tím, že o něm nejdou zjistit skoro žádné informace. :o) Takže jsem vycházel z údajů GM: 6,5-7,5 V, 700 mA, 95 lumen. Na netu jsem nalezl podobné moduly, ale ve výkonnějších verzích. Alespoň rozměry že nemusím měřit. Vzhledem k rozměrům modulu padla původní idea napasovat to na optiku pro luxeony. Zavzpomínal jsem na středoškolskou fyziku. Soustavu čoček jsem musel vyloučit, neb najít vhodné čočky se ukázalo nemožné. Ještě jsem zvažoval optický modul z německého Conradu, ale jeho objednání a dodání by asi chvíli zabralo. Takže jsem skončil u toho, že seženu parabolu z nějaké svítilny, fiknu jí a modul napasuju do ohniska. Tak se i stalo. Za cca 70 korun jsem koupil baterku a začal experimentovat. Postupně jsem piloval, až nakonec se kužel odraženého světla zúžil na přijatelnou mez. Modul má rozptyl záření "lambertian", takže to co se neodrazí, jde všemi směry do kelu... :o( Další postup: do čeho to dám? Nějaká trubka... Kdysi jsem v práci uzmul kus duralové trubky. Tak jsem ho našel a hle! Přesně sedí do konce svítilny. Takže jsem fiknul tělo svítilny a přišrouboval na trubku. To by bylo. Dioda se dost hřeje a chladič z GM nestačí. Chce to něco většího. Prošmejdil jsem dílnu a našel jsem kus hliníkové tyče, 5 cm v průměru, na desetinku přesně sedí do trubky! Zlatej děda, ten dokázal nashromáždit poklady. Taťku jsem poprosil o pomoc, vysoustružil mi placku, která slouží jako přepážka, na níž je uchycena dioda. Placku jsem připevnil 3 šrouby. Aby to byl nějakej tuning (a vodilo to teplo), vyříznul jsem drážku do hlavy a posléze závit do hliníkových nýtů, které jsem objevil v dílně. Jak mi pak řekl brácha, jsou to duralové nýty, které našel jednou v odpadu před Letovem - takže to bude kvalitka. :o) Konec trubky zaslepím krytkou z plexiskla - opět přišel ke slovu soustruh. A regulační obvody uchytím na přepážku, opět dural - slouží i jako chladič. Tolik hardware.
Nyní jsem začal řešit regulaci elektriky. Na výběr bylo několik možností, já nakonec udělal jednoduchý regulátor proudu pomocí low-drop regulátoru napětí LM2941 (koupeno v GESu) a to takto, zde je dokument ze kterého jsem vycházel (nebo zde). Koupil jsem výkonové odpory, mixoval a měřil, až jsem dospěl k optimálním hodnotám. Zdrojem je 8 x 1,2 V tužkové aku, ztráta na regulátoru by měla činit max 1,7 V (esli dobře počítám), takže mi to svým způsobem ochrání baterky před úplným vybitím. Dva přepínače slouží k zapnutí/vypnutí a přepnutí mezi vysokým a nižším jasem (700/300 mA).
Nyní už zbývalo jenom uchycení na řidítka. Za 50,- Kč jsem koupil jakýsi držáček, chvíli dumal, pak jsem se chopil vrtačky a pilníku a držáček připevnil. Následovalo další vrtání a pilování, u čehož málem Jana vyletěla z kůže (tímto jí děkuji za trpělivost), vyříznout šrouby, jiné zas zkrátit etc., až přišel kýžený okamžik a dal jsem to do kupy. Na odzkoušení teprve čeká. Musím taky nějak ještě uchytit zdroj na rám kola a dokoupit aku.
Tak jsem včera svítilnu otestoval. Dokud člověk jede po osvětlené silnici, tak jediný efekt je, že se rozsvěcí dopravní značky 50 m daleko. :o) Ale jakmile jsem vjel na polní cestu, kde je tma jak v pytli, světlo se ukázalo. Nejdřív si říkám, hmm, svítí pěkně, a pak jsem si vzpomněl, že je zapnuto na úsporný režim. :o) Na plný svit jsem najednou viděl tak 20-30 m daleko. Úžasný efekt, když člověk nemusí vůbec zpomalovat, protože na cestu krásně vidí. Když svítilnu rozsvítím v místnosti, je vidět, že světlo je mírně načervenalé - nevím jestli je to diodou nebo nějakým drobný rozkladem světla při odrazu od paraboly. V terénu to není vůbec znát. Reflektor tvoří užší kužel z odraženého světla z paraboly a okolo je rozptýlený široký kužel. Myslel jsem, že to rozptýlené světlo nebude vidět, ale jeho intenzita je docela dostatečná. Ve výsledku tedy úzký kužel svítí do dálky, a před kolo svítí rozptýlené. Ozařuje i strany cesty, což je dobré kvůli keřům. Jedinou úpravu co ještě udělám je to, že na horní stranu ke šroubku připevním malý "kšilt" abych nesvítil pánubohu do oken. Použiuju buď tenký hliníkový plech nebo stříknu kus pet lahve stříbřenkou. Tím zároveň přibude trochu světla před kolem. Na horní stranu jsem ještě přidělal stínítko (kšilt) z tenkého hliníkového plechu, nechci aby mě jebali řidiči a policisté za to, že je oslňuju. Kužel je tak směrem vzhůru oříznut. Napájím 8 aku Sanyo NiMH 2700 mAh (už jsem dokoupil), předpokládám 3+ hodin svícení na plný svit. Akupack jsem navlékl do kusu staré duše a pověsil pod horní rámovou trubku. Upevnil jsem dočasně gumovými šňůrkami, v plánu jsou gumovými stahováky Easy Wrap: na Alza.cz.
Jo a pro ty co řeknou že na Sigmu a podobné výtvory to nemá: nemá, hlavně po stránce uživatelského komfortu. :o) Zejména dešťotěsnost by to chtělo pořešit. Berte moje nadšení s rezervou. Dosud jsem provozoval 1W ledku s mizernou optikou, takže je to pro mne obrovský skok. :o) Ale po stránce výkonu se může směle porovnávat s mnohem sofistikovanějšími a dražšími konstrukcemi, jak se můžete přesvědčit na webu Jirky Mařana (alias jirik123 z bike-forum.cz): www.ledmania.cz. Krom toho se tam dozvíte také mnoho dalšího o výkonných ledkách a světlech na kolo.
Tady je pár fotek.
Zkusím spočítat kolik mě to stálo, snad mě to nezabije:
dioda 200,-
svítilna - zdroj paraboly 70,-
regulátor, součástky, dráty, konektory řekněme 100,-
držáček na řidítka 50,-
materiál poskytla dílna
baterky mam
amortizace nářadí (jehlový pilník, dva vrtáky) ~80,- :o)
čas k nezaplacení
takže celkem 500,- + nekonečno Kč :o)

POZOR VELKÝ UPDATE
Jelikož již nějaký čas jsou běžně dostupné vysokovýkonné diody typu SSC P7 nebo Cree MC-E, provedl jsem další úpravu Little Boye. Dopředu přišla P7, wide optika od Sekonixu, ponechal jsem okolo i původní reflektor. Zadek jsem trochu nastavil do délky, dovnitř jsem nacpal 4 Li-Ion aku xxxfire (Čína) po cca 2500 mAh - tedy zhruba 3,7 V 10 Ah. Přepínač obsluhuje dva drivery - jeden na 2,8 A, druhý na zhruba 1 A. Při prvním nasazení na řidítka jsem si pohotově zlámal ruku a původní držák na rodla, posílil jsem tedy tuto část objímkou na trubky z Bauhausu. Nyní vše funguje ke spokojenosti mojí. Více viz forum fotonmagu.
© ales.pleskot(a)centrum.cz 2007